"Det är fult att ljuga!"

Tänk att man bara var 5, 6 år när man fick lära sig att det var fult att ljuga. En tanke som präglat hela min uppväxt, inte för att jag är nån perfekt sanningssägare för det men är det nåt som verkligen återkommer och återkommer och återkommer i alla möjliga olika beteenden så är det ständigt det där cencurerandet och halvsanningarna. Inte minst bland politiker är det (tyvärr) verkligen så! De tar bort och lägger till och försöker få en att höra nåt som de egentligen inte säger. Tyvärr tillhör de där spontana utspelen mer till undnataget än till regeln, nånting som bekräfrtas utav det gensvar som det spontana får, skulle det vara vardagsmat vore det nog inte så många som höjde på ögonbrynen.
Det är lite som att ärlighet är något alla vill ha men som desto färre vågar ge sig in i, ty det skulle kunna avslöja att man kanske inte ville så himla väl ändå.
Nånting som jag älskar är när folk börjar tala sanning, när man står upp för det som ÄR. Även om sanningen långt ifrån alla gånger är vacker så är det ofta vackrare att stå upp för den istället för att fejka nåt som inte finns.
Jag älskar sanningssägare, jag vill ha mera sånt i det här landet! Det är därför jag skriver det här. Jag tror att Sverige skulle vara ett mycket roligare land att leva i om vi vågade blotta vår verklighet lite mer. Om vi började stå upp för oss själva och stå ut med obekväma sanningar. Då hade det nog blivit mera fart och fläkt! Alltså lilla trygga Sverige, vi som faktiskt har det såpass lugnt häruppe, vi borde väl om nån kunna vara oss själva och ärliga mot varandra? Alltså titta på omvärlden där det råder krig och rättslöshet och där folk fängslas och mördas för att de säger nåt som ens regim inte gillar, det är nog nåt som vi borde påminna oss om lite oftare, att frihet är något som alldeles för lätt tas för givet, för liksom vad händer när vi slutar att gömma oss bakom våra lögner? Vi kanske blir lite obekväma, men aldrig att nån kommer och låser in oss på Hall bara för det? Nej, här i Sverige har vi råd att vara ärliga och på så vis även fria, Sanningen gör oss fria!
Lite sanning får man väl bjuda på i detta trygga lilla land?:-) Tummen upp för ett ärligare Sverige!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0